تعمیر گیربکس شیفت ترونیک

گیربکس شیفت ترونیک

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

گیربکس شیفت ترونیک چیست؟

گیربکس شیفت ترونیک (Shift-Tronic) یک نوع گیربکس خودکار است که از ترکیب دو نوع گیربکس مکانیکی و اتوماتیک ساخته شده است. در این نوع گیربکس، راننده می‌تواند به صورت دستی با استفاده از دنده‌های شیفتر، گیربکس را کنترل کند و یا به صورت خودکار به عنوان یک گیربکس اتوماتیک عمل کند.

در گیربکس شیفت ترونیک، دنده‌ها بر روی دسته شیفتر در جلوی صندلی راننده قرار دارند و به جای اینکه با یک کلاچ فرمانی تغییر کنند، با استفاده از یک سیستم الکترونیکی به صورت خودکار تغییر می‌کنند. با توجه به اینکه در این نوع گیربکس، دنده‌ها به صورت دستی هم قابل تغییر هستند، راننده می‌تواند به صورت دستی تغییر دنده را برای بالا و پایین رفتن در حین رانندگی انجام دهد.

به طور کلی، گیربکس شیفت ترونیک باعث بهبود عملکرد و کنترل در رانندگی شده است و به عنوان یک گیربکس میانی بین گیربکس‌های مکانیکی و اتوماتیک، ترجیح داده می‌شود.

تعمیر گیربکس سیفت ترونیک مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک باید در زمان مناسب انجام شود تا اثرگذار باشد، درواقع تعمیر گیربکس باید زمانی انجام شود که آسیب گیربکس قابل‌رفع شود، تعمیر گیربکس شیفت ترونیک در مواقعی که آسیب گیربکس بیش‌ازحد باشد تقریباً غیرقابل انجام شود و تنها راه تعویض گیربکس شیفت ترونیک است.

 

تعمیر گیربکس شیفت ترونیک

تعمیر گیربکس شیفت ترونیک (Shift-Tronic) به همان شکل که در مورد سایر گیربکس‌های خودکار صحبت شد، نیازمند تخصص و تجربه فنی است. با توجه به پیچیدگی و ساختار پیچیده گیربکس شیفت ترونیک، بهتر است هرگونه تعمیر و خدماتی تنها توسط کارشناسان و تعمیرکاران ویژه انجام شود.

به عنوان مثال، اگر گیربکس شیفت ترونیک شما با مشکلی روبرو شده است، ابتدا بهتر است به یک تعمیرکار متخصص و صاحب تجربه مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و تعمیرات لازم را انجام دهد. در صورتی که قطعات گیربکس دچار خرابی شده باشند، تعویض قطعات و استفاده از قطعات جایگزین برای تعمیر و بازسازی گیربکس شیفت ترونیک مورد نیاز خواهد بود.

در هر صورت، بهتر است در مراجعه به کارگاه تعمیراتی، با کارشناسان ماهر و تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس شیفت ترونیک همراه باشید. همچنین، بهتر است از استفاده منظم از گیربکس شیفت ترونیک و عدم ایجاد شرایط سخت برای آن، مراقبت شود.

 

خطاهای گیربکس شیفت ترونیک

احساس ساییدن یا لرزش در دنده

گیربکس شیفت ترونیک معمولاً هنگام تعویض دنده به دنده به‌آرامی کار می‌کند. هنگام تعویض دنده خودرو، نباید احساس ساییدگی، لیز خوردن یا لرزش داشته باشید. هنگامی‌که یک گیربکس شیفت ترونیک شروع به مشکلاتی می‌کند، این علائم می‌توانند ناچیز به نظر برسند. اما، بهتر است در این مرحله توجه کنید زیرا احتمالاً با استفاده بدتر می‌شود. اگر در حال حاضر هنگام تعویض ماشین، احساس ناراحتی می‌کنید، وقت آن است که آن را سوار کنید تا ما آن را بررسی کنیم. به‌طورمعمول وقتی گیربکس‌های اتوماتیک‌دنده‌ها آسیب‌دیده‌اند، به‌تدریج بدتر می‌شوند.

خودرو در هنگام دنده درگیر نمی‌شود یا پاسخ نمی‌دهد

وقتی خودروی خود را به حرکت درمی‌آورید یا دنده‌عقب می‌گذارید، بلافاصله پاسخ می‌دهد یا تأخیر دارد؟ گیربکس ماشین با درایو یا دنده‌عقب اصلاً درگیر نمی‌شود؟ این هر دو مسائلی هستند که ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل باشند. این می‌تواند نشان‌دهنده مشکلی در مایع شما باشد که خواص محافظتی آن تحلیل رفته و غلیظ شده است. در این مورد، تبادل مایع خوب می‌تواند به شما کمک کند.

مواقع دیگر ممکن است با مشکل سیستم کامپیوتری مواجه شوید. گاهی اوقات ریست کردن کامپیوتر ماشین نیز می‌تواند مشکل را حل کند. می‌توانید این کار را خودتان با قطع کردن باتری به مدت 30 دقیقه انجام دهید. این امر به گیربکس شیفت ترونیک اجازه تنظیم مجدد را می‌دهد. اگر این کار کمکی نکرد، وقت آن رسیده است که گیربکس را برای بررسی بیشتر به مکانیک واجد شرایط ببرید.

 

ناله کردن، زمزمه کردن یا کوبیدن، در حالت خنثی

اگر ناگهان صدای ناله، زمزمه در زیر خودروی خود شنیدید که تابه‌حال نشنیده‌اید، ممکن است گیربکس تیپ ترونیک شما با مشکل مواجه شده باشد. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما می‌تواند نشانه خرابی در حد وسیع‌تری در خودرو باشد

برخی از صداهایی که از گیربکس شما می‌آید می‌تواند ناشی از خراب شدن روغن گیربکس اتوماتیک شما باشد. این روغن وظیفه سنگینی دارد که مقدار شگفت‌انگیزی از چرخ‌دنده‌ها و اجزای مکانیکی را روغن‌کاری نگه می‌دارد. باگذشت زمان و استفاده، آن روغن گیربکس شیفت ترونیک خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و این اصطکاک را متوقف نمی‌کند. اصطکاک چیزی است که به سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک آسیب می‌رساند.

اگر صداهای کوبنده را می‌شنوید و مشکوک هستید که از گیربکس است یا نه، که فوراً به یک مکانیک گیربکس اتوماتیک واجد شرایط مراجعه کنید تا نگاهی به گیربکس خودروی شما بی اندازد.

 

بوی سوختن

ماشین شما نباید بوی سوختگی داشته باشد و این موضوعی است که باید نگران آن باشید. یکی از شایع‌ترین دلایل بوی سوختگی از گیربکس شیفت ترونیک، گرم شدن بیش‌ازحد روغن است. روغن گیربکس شما نقش بسیار مهمی در محافظت از این سیستم بسیار گران‌قیمت و پیچیده دارد که به‌درستی کار می‌کند. عمدتاً روان کاری است.

هنگامی‌که توانایی روان کاری روغن گیربکس شیفت ترونیک شما کم می‌شود، همان‌طور که باگذشت زمان و مسافت پیموده شده کاهش می‌یابد، باعث ایجاد اصطکاک مخرب بین تمام قطعات می‌شود. اصطکاک باعث تجزیه قطعات و تجمع زباله و لجن احتمالی می‌شود. همه این مشکلات باهم درنهایت منجر به خرابی کامل گیربکس شیفت ترونیک می‌شود.  تعمیر این مشکل سخت و هزینه‌بر است.

گاهی اوقات علت فقط پایین بودن سطح روغن گیربکس شیفت ترونیک است. این مشکل معمولاً ناشی از نشتی روغن گیربکس است زیرا در بیشتر خودروها برخلاف روغن‌موتور، روغن گیربکس باگذشت زمان کاهش نمی‌یابد. همچنین، این مشکل ممکن است با نوع نامناسب روغن اضافه‌شده به‌وسیله نقلیه خاص شما ارتباط داشته باشد. همیشه باید برای جایگزینی از روغن گیربکس متناسب با ساختار خودرو استفاده کنید. روغن گیربکس موردنیاز گیربکس‌های شیفت ترونیک بر اساس نوع خودرو مشخص می‌شوند و باهم تفاوت‌هایی دارند.

 

لغزش چرخ‌دنده‌ها

آیا ماشین شما در صورت نیاز از دنده خارج می‌شود یا کشش را از دست می‌دهد؟ اگر چنین است، این‌یک مشکل ایمنی جدی است. اگر گیربکس شیفت ترونیک شما وقتی پشت فرمان هستید در دنده‌ها می‌لغزد و از آن خارج می‌شود و برای جلوگیری از بروز مشکل باید به آن بنزین بدهید، یعنی گیربکس شما دچار مشکل شده است.

کامپیوتر ماشین شما به گیربکس شیفت ترونیک می‌گوید که چه زمانی بین یک‌دنده و دنده دیگر تعویض شود رایانه خودرو. به گیربکس شما می‌گوید که چه زمانی نیرو را به چرخ‌های شما ارسال کند. اگر چیزی در اینجا خراب باشد، سیگنال به‌درستی ارسال نمی‌شود.

 

روغن گیربکس کم یا نشتی روغن گیربکس

آیا روغن قرمز روشن یا احتمالاً کثیف قرمز تیره را در خیابان یا کف گاراژ خود دیده‌اید؟ احتمالاً مایع گیربکس اتوماتیک را می‌بینید. ازآنجاکه روغن گیربکس هرگز نباید نشت کند، نشت روغن گیربکس می‌تواند منجر به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس شما شود – که بسیار ناخوشایند و پرهزینه است (اغلب بیشتر از یک موتور جدید).

برخلاف روغن‌موتور، روغن گیربکس معمولاً به دلیل زمان و مسافت پیموده شده کاهش نمی‌یابد. بنابراین، اگر می‌بینید که مایع گیربکس کم است، درجایی نشت دارید. سیال کم می‌تواند اصطکاک زیادی در گیربکس شما ایجاد کند که باعث خرابی قطعات داخل و درنهایت به خرابی کامل گیربکس می‌شود.

روغن گیربکس کم یا نشتی چقدر خطرناک است؟ اگر کاری انجام ندهید، نشتی روغن گیربکس به یک مشکل بسیار جدی تبدیل می‌شود. . گاهی اوقات نشتی یک سرویس کم‌هزینه است فقط برای تعویض واشر نشتی یا احتمالاً شلنگ. فقط به یاد داشته باشید، از یک مشکل کوچک در انتقال خود غافل نشوید، مگر اینکه بعداً مشکل بزرگی را بخواهید.

 

روشن بودن چراغ موتور را بررسی کنید

چراغ “Check Engine” شما وجود دارد تا به شما کمک کند تا متوجه شوید مشکل فعلی یا آتی در ماشین شما وجود دارد. اما این چراغ می‌تواند نشان‌دهنده مشکل بسیاری از سیستم‌های مختلف در ماشین شما باشد، نه‌فقط گیربکس شما.

گیربکس شما حاوی حسگرهای متعددی است که می‌توانند هر چیزی غیرعادی را در گیربکس شما تشخیص دهند – خیلی بیشتر از شما. این سنسورها سیگنال‌هایی را به رایانه شما ارسال می‌کنند که مشکلی وجود دارد. سپس چراغ چک موتور آن پیغام را برای شما ارسال می‌کند که مشکلی وجود دارد.

 

گیربکس شیفت ترونیک چگونه کار می‌کند

گیربکس شیفت ترونیک یک نوع گیربکس اتوماتیک است که با استفاده از یک کامپیوتر و سیستم الکترونیکی کنترل می‌شود. در این گیربکس، برای تغییر دنده از دسته دنده استفاده نمی‌شود، بلکه با استفاده از یک دسته شیفتر، سیستم الکترونیکی تنظیمات لازم را اعمال می‌کند.

به طور کلی، سیستم شیفت ترونیک دارای دو محور عملکردی است: ارتباط بین موتور و گیربکس و تنظیم کردن گیربکس به طور مناسب. این سیستم با استفاده از یک سنسور شتاب‌سنج، سنسور سرعت، سیستم کنترل و دیگر ابزارهای الکترونیکی، داده‌هایی را دریافت و با توجه به شرایط بارگذاری موتور و سرعت خودرو، تنظیمات مورد نیاز برای گیربکس را انجام می‌دهد.

با این حال، گیربکس شیفت ترونیک مانند هر گیربکس دیگری ممکن است با مشکلات و خرابی‌های مختلفی مواجه شود. این خرابی‌ها ممکن است به علت عدم عملکرد صحیح سیستم الکترونیکی، نقص در قطعات مکانیکی و یا دلایل دیگر باشد.

برای شروع رانندگی، راننده پایه روی پدال ترمز قرار می‌دهد و با فشردن آن ترمز خودرو را ترمز می‌زند. سپس دو دست چپ و راست را به دو طرف فرمان قرار می‌دهد و با فشار دادن دکمه استارت، موتور خودرو را روشن می‌کند.

پس از روشن شدن موتور، راننده پایه را از پدال ترمز برمی‌دارد و با گرفتن دسته شیفتر را به حالت دنده D (درایو) می‌گذارد. در این حالت، گیربکس شروع به تنظیم گشتاور و دور موتور می‌کند تا خودرو آرام و بدون لرزش حرکت کند.

هنگامی که راننده فشار پدال سوئیچ فرمان را برای تغییر دنده می‌دهد، اتوماتیکاً سیستم کنترل داخلی خودرو دنده‌ی مورد نظر را انتخاب می‌کند. سپس در زمان مناسب، گیربکس با ترکیب کردن چندین عملکرد، به طور خودکار دنده را تعویض می‌کند.

گیربکس شیفت ترونیک مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک دارای دو مدار هیدرولیکی است که از یک سری صمام‌های الکترونیکی برای کنترل جریان روغن استفاده می‌کنند. این صمام‌ها به طور خودکار دنده‌ها را تعویض می‌کنند و به عنوان سیستم کنترلی برای دنده‌های دستی (مانند پدال شیفت) عمل می‌کنند.

با این حال، با وجود اینکه گیربکس شیفت ترونیک به طور خودکار عمل می‌کند، اما مانند سایر گیربکس‌ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارد.

گیربکس خودرو وظیفه انتقال نیروی موتور به‌پیشرانه و تمایز بین سرعت‌ها را بر عهده دارد. یک گیربکس خودکار از یک سری کلاچ‌ها و باندهای کنترل‌شده هیدرولیکی برای درگیر شدن و جدا کردن دنده‌ها بدون هیچ ورودی از جانب راننده استفاده می‌کند.

این بدان معناست که رانندگان می‌توانند در حین رانندگی روی چیزهای دیگر تمرکز کنند و فقط باید نگران تعویض دنده در هنگام بالا یا پایین رفتن از تپه باشند. گیربکس شیفت ترونیک با یک روغن مخصوص پرشده است که آن را خنک و روان نگه می‌دارد. روغن گیربکس با روغن‌موتور تفاوت دارد و دارای موادی در داخل خود است که سبب می‌شوند چرخ‌دنده‌های گیربکس بدون مشکل روی‌هم حرکت کنند و ناخالصی‌ها را دفع می‌کند.

باگذشت زمان، روغن گیربکس ممکن است کثیف شود و نیاز به تعویض داشته باشد. دنده اول در گیربکس اتوماتیک معمولاً پایین است. این دنده زمانی درگیر می‌شود که ماشین از حالت توقف حرکت می‌کند. سپس با افزایش سرعت خودرو، گیربکس به دنده دوم و سپس به دنده سوم تغییر می‌کند. دنده‌های چهارم و پنجم معمولاً دنده‌هایی هستند که با سرعت‌های بالاتر درگیر می‌شوند.

دنده با کاهش دور موتور به بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند. اکثر گیربکس‌های اتوماتیک دارای یک مبدل گشتاور هستند که وظیفه انتقال نیروی موتور به گیربکس را بر عهده دارد. مبدل گشتاور یک کوپلینگ سیال است که از فشار هیدرولیک برای چند برابر کردن گشتاور موتور استفاده می‌کند.  گیربکس شیفت ترونیک همچنین دارای یک گاورنر است که سرعت موتور را کنترل می‌کند.

گاورنر به پدال گاز متصل است و از بالا رفتن دور موتور جلوگیری می‌کند. گیربکس توسط یک سری شیر برقی کنترل می‌شود که جریان سیال هیدرولیک را هدایت می‌کند. ماژول کنترل گیربکس این شیر برقی‌ها (TCM) را کنترل می‌کند، کامپیوتری که سرعت خودرو و موقعیت شیفتر را کنترل می‌کند.

هنگامی‌که خودرو به درایو تغییر می‌کند، TCM سیگنالی را به شیر برقی مناسب می‌فرستد، که کلاچ یا باند را درگیر می‌کند و خودرو را با دنده اول روشن می‌کند.

همان‌طور که خودرو شتاب می‌گیرد، TCM سیگنال‌هایی را به شیر برقی‌های دیگر ارسال می‌کند که با دنده‌های دیگر درگیر می‌شوند. هنگامی‌که خودرو کاهش می‌یابد، TCM به گیربکس سیگنال می‌دهد که دنده را پایین بیاورد. TCM همچنین می‌تواند دنده اوردایو گیربکس را در زمانی که خودرو با سرعت ثابت حرکت می‌کند درگیر کند. اکثر خودروهای مدرن دارای گیربکس هستند که توسط یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) کنترل می‌شود.

ECU کامپیوتری است که موتور و گیربکس را کنترل می‌کند. ECU ورودی را از سنسورهایی دریافت می‌کند که بر سرعت خودرو، دور موتور و فعالیت پدال گاز و ترمز نظارت می‌کنند. ECU با ماژول کنترل گیربکس (TCM) ارتباط برقرار می‌کند، کامپیوتری که دور موتور و گیربکس را کنترل می‌کند.

 

نتیجه

بسیاری از مشکلات گیربکس شیفت ترونیک شما در ابتدا کم و کوچک هستند. نادیده گرفتن سیگنال‌هایی مانند علائم ذکرشده در بالا معمولاً منجر به تعمیرات بسیار پرهزینه می‌شود. برخی از تعمیرات کوچک و مقرون‌به‌صرفه هستند و می‌توانند بعداً از پرداخت صورت‌حساب هنگفت جلوگیری کنند.

اگر آرامش خاطر و پولتان برایتان مهم است و هر یک از این مشکلات گیربکس شیفت ترونیک را تجربه کردید، با ما در نامبروان تماس بگیرید یا خودریتان را برای بررسی گیربکس به تعمیرگاه نامبروان انتقال دهید.، تکنسین‌های گیربکس شیفت ترونیک ما به شما کمک می‌کنند تا بتوانید هر نوع خرابی و مشکل در گیربکس شیفت ترونیک تان را در همان ابتدا شناسایی و رفع کنید.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک یا انجام سرویس های دوره ای گیربکس، با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

———————————————————

راه های ارتباطی با تعمیرگاه گیربکس دشتی

موبایل (دشتی): ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

اینستاگرام: gearbox_dashti@

کانال آپارات تعمیرگاه گیربکس دشتی

کانال یوتوب تعمیرگاه گیربکس دشتی

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

———————————————————–

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

هادی دشتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای لوکس در این مرکز با ضمانت ۱۲ ماهه انجام می‌شود و کیفیت قطعات استفاده شده برای تعمیر گیربکس خودرو شما تماما درجه یک می‌باشند.

تعمیرگاه گیربکس دشتی بصورت تخصصی فقط در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعالیت می‌کند و در صورت نیاز قطعات مورد نیاز برای همکاران در اقصی نقاط ایران ارسال می‌شود.

برای استعلام موجود بودن قطعه مورد نظر تماس بگیرید تا در اولین فرصت با پست به آدرس شما در هر نقطه ای از ایران ارسال شود.

دشتی: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *