دلایل روشن شدن چراغ گیربکس

چراغ گیربکس

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

چراغ گیربکس چیست؟

چراغ گیربکس یک نوع از چراغ‌های هشدار درون خودرو است که معمولاً در صفحه‌ی داشبورد نشان داده می‌شود. این چراغ بیانگر وجود مشکلاتی در سیستم گیربکس خودرو است و می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کمبود روغن گیربکس، خرابی قطعات داخلی، سوء استفاده از خودرو، خرابی سنسورها و یا مشکلات برقی رخ دهد. به هر حال، بررسی و رفع علت چراغ گیربکس بسیار مهم است و باید به صورت سریع انجام شود.

به نور مرئی که نماد دماسنج و گیربکس را روی داشبورد خود چشمک می‌زند، توجه کرده‌اید؟ این چراغ هشدار گیربکس شماست و باید توجه کنید. دلایل روشن شدن چراغ گیربکس متفاوت هستند، روشن شدن چراغ گیربکس نشان می‌دهد که گیربکس اتوماتیک خودروی شما از هر نوعی که باشد دچار مشکل شده است و به تعمیر و بررسی نیاز دارد؛ چراغ گیربکس روشن می‌تواند بازتابی از مشکلات خودرو مانند گیربکس بد، مشکلات گیربکس یا سطح پایین روغن گیربکس اتوماتیک باشد .

 

چراغ گیربکس در صفحه داشبورد خودرو به دلایل مختلفی ممکن است روشن شود. در زیر به برخی از دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اشاره می‌کنیم:

1. مشکلات در سیستم الکترونیکی: یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن شدن چراغ گیربکس، مشکلاتی در سیستم الکترونیکی خودرو است. مشکلاتی مانند خرابی سنسورها، کابل‌ها، ماژول‌های الکترونیکی و … می‌توانند باعث ایجاد مشکل در سیستم گیربکس شوند و در نتیجه چراغ گیربکس روشن شود.

2. مشکلات در سیستم هیدرولیکی: در گیربکس اتوماتیک، سیستم هیدرولیکی برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. خرابی در این سیستم همچنین می‌تواند به روشن شدن چراغ گیربکس منجر شود.

3. مشکلات مربوط به کنترل ماشین: در برخی موارد، مشکلات مربوط به کنترل ماشین نیز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ گیربکس شود. این مشکلات مانند مشکلات در سیستم تعلیق، ترمز و … می‌توانند به چراغ گیربکس تأثیر بگذارند.

4. نوسانات در ولتاژ: نوسانات در ولتاژ سیستم برق خودرو همچنین می‌تواند به روشن شدن چراغ گیربکس منجر شود.

در هر صورت، در صورتی که چراغ گیربکس روشن شده است، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید تا علت آن تعیین شود و بر طبق آن اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات لازم شود.

 

چراغ هشدار گیربکس چیست؟

اگر چراغ گیربکس چک شما روشن است، احتمالاً به این معنی است که مشکلی در جعبه‌دنده یا گیربکس شما وجود دارد.

اینکه چراغ گیربکس شما چگونه به نظر می‌رسد بستگی به مدل و مدل وسیله نقلیه شما دارد. این‌یک نور مرئی با یک نماد مشخص است، بنابراین به‌سختی آن را از دست خواهید داد – چرخ‌دنده‌ای که دماسنج یا علامت تعجب را احاطه کرده است بسیار رایج است. برخی از وسایل نقلیه ممکن است دارای یک‌رشته متن ساده باشند که به شما در مورد مشکل هشدار می‌دهد، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است حتی چراغ گیربکس نداشته باشند.

ممکن است چراغ چک موتور به همراه چراغ هشدار گیربکس نیز روشن شود. چراغ چک موتور روشن نشانگر اولیه گیربکس و سایر مشکلات مرتبط است.

توجه: ممکن است وقتی چراغ هشدار داشبورد گیربکس روشن می‌شود، وسیله نقلیه شما به حالت ایمن یا لنگی وارد شود. همچنین خودروهای دنده دستی چراغ هشدار گیربکس ندارند.

7 دلیل کلیدی برای روشن شدن چراغ هشدار گیربکس

چراغ گیربکس ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند یک نقص الکتریکی ساده، سطح پایین روغن گیربکس، یا مشکل در تعویض دنده ظاهر شود.

  1. گیربکس بیش‌ازحد گرم می‌شود

گرمای بیش‌ازحد گیربکس رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ گیربکس است. برای جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد، اطمینان حاصل کنید که اجزای خنک‌کننده شما، مانند ترموستات و رادیاتور ، به‌درستی کار می‌کنند – و می‌توانند دمای روغن گیربکس را بهینه حفظ کنند.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا گیربکس خودروی شما ممکن است گرم شود:

  • روغن گیربکس اتوماتیک کم
  • کولر مسدود شده
  • مشکل گیربکس داخلی

بدون توجه به علت، یک گیربکس که بیش‌ازحد گرم شده است باید مانند یک موتور بیش‌ازحد گرم شود. باید فوراً رانندگی را متوقف کنید و اجازه دهید گیربکس خنک شود قبل از اینکه مکانیک را بررسی کنید.

  1. روغن گیربکس اتوماتیک کم

هنگامی‌که سطح روغن گیربکس شما پایین است، ممکن است گیربکس به‌درستی کار نکند، که درنهایت منجر به گیربکس بد و احتمالاً آسیب داخلی شدید می‌شود. برای جلوگیری از این امر، ممکن است به‌محض کاهش سطح روغن گیربکس، چراغ گیربکس روشن شود.

اما نکته اینجاست: روغن گیربکس مانند روغن‌موتور
نمی‌سوزد . بنابراین اگر روغن گیربکس اتوماتیک شما کم است، می‌تواند نشان‌دهنده نشت روغن گیربکس باشد. برای تائید نشت روغن گیربکس، می‌توانید گودال قرمز تیره یا روشن زیر خودروی خود را بررسی کنید.

  1. خرابی قطعات داخلی گیربکس

یک سیستم گیربکس اتوماتیک با بسیاری از اجزای داخلی پیچیده ارائه می‌شود.

هنگامی‌که هر یک از این قطعات خراب می‌شود، ماژول کنترل پیشرانه شما ممکن است آن را به‌عنوان خرابی گیربکس خوانده و چراغ هشدار گیربکس را روشن کند.

  1. شیفت اینترلاک سوخت

گاهی اوقات، چراغ گیربکس ممکن است نشان‌دهنده مشکل گیربکس نباشد، اما می‌تواند بازتابی از خرابی سیستم گیربکس قدرت باشد.

برخی از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای سیستم قفل تعویض دنده هستند که در آن ابتدا باید ترمز را فشار دهید تا از “پارک” خارج شوید. در صورت خرابی این سیستم، چراغ گیربکس چک شما ممکن است ظاهر شود.

  1. مشکلات بدنه دریچه

اکثر گیربکس‌های اتوماتیک و سیستم‌های گیربکس پیوسته متغیر (CVT) دارای بدنه سوپاپ هستند.

اکنون بدنه سوپاپ دارای گذرگاه‌های زیادی برای ارسال روغن گیربکس به قسمت‌های دیگر است. درواقع، بدنه شیرهای مدرن حتی دارای یک ماژول کنترل گیربکس (TCM) هستند که تمام سانسورها و وسایل الکترونیکی را کنترل می‌کند.

این بدان معنی است که هرگونه مشکل بدنه سوپاپ می‌تواند بر عملکرد سیستم گیربکس تأثیر بگذارد – درنهایت باعث روشن شدن چراغ گیربکس روی داشبورد شما می‌شود.

  1. مسائل مبدل گشتاور

سیستم گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور را در خود جای‌داده است. معمولاً مبدل گشتاور به‌عنوان رابط بین موتور و گیربکس عمل می‌کند.

بااین‌حال، استفاده بیش‌ازحد یا سایش و پارگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مبدل مانند لرزش، لغزش یا حتی آلودگی گیربکس با زباله شود. این مسائل ممکن است چراغ گیربکس را روشن کند.

  1. یادآوری تعمیر و نگهداری عمومی

گاهی اوقات، چراغ هشدار گیربکس می‌تواند یادآوری برای بررسی سطح روغن یا جایگزینی روغن گیربکس بد باشد. روغن گیربکس اتوماتیک باید هر 60000 تا 100000 کیلومتر تعویض شود

سرویس گیربکس منظم برای وسیله نقلیه شما به شناسایی کوچک‌ترین مشکل و جلوگیری از هرگونه مشکل جدی گیربکس کمک می‌کند.

توجه به این علائم و سیگنال‌های همراه، مانند چراغ چک موتور روشن ، می‌تواند به شما در تشخیص و رفع زودتر مشکل کمک کند.

 

سؤالات متداول

آیا می‌توانم با چراغ گیربکس روشن رانندگی کنم؟

چراغ گیربکس ممکن است به دلایل مختلفی نشان داده شود، که برخی از آن‌ها می‌تواند شدید باشد، مانند مشکل در تعویض دنده، سطح پایین روغن گیربکس یا دمای بالای روغن گیربکس.

بنابراین بهتر است برای جلوگیری از گیر افتادن و جلوگیری از آسیب غیرقابل‌برگشت، مشکل گیربکس را به‌زودی تشخیص داده و برطرف کنید. بعد، بیایید بررسی کنیم که چگونه چراغ گیربکس چک را خاموش می‌کنید.

بسته به مشکل احتمالی گیربکس، رانندگی با چراغ گیربکس روشن ممکن است مشکلی برای خودرو ایجاد کند. به طور کلی، توصیه می‌شود تا با هرگونه نشانه‌ای که در خودرو نمایش داده می‌شود، برخورد کردید و به محض مشاهده چراغ گیربکس روشن، از رانندگی خودداری کنید و خودرو را به تعمیرگاه مناسب برای تشخیص و رفع مشکل ببرید.

 

چگونه یک چراغ گیربکس روشن را تعمیر کنیم؟

تعمیر چراغ اخطار گیربکس بستگی به این دارد که چه چیزی باعث روشن شدن چراغ شده است. بااین‌حال، در اینجا چندراه برای رفع مشکل وجود دارد:

  1. رانندگی را متوقف کنید

بهترین کار هنگام روشن شدن چراغ گیربکس این است که رانندگی را متوقف کنید، به‌خصوص اگر با مشکل تعویض دنده یا سطح پایین روغن مواجه هستید. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از آسیب دائمی گیربکس ، یک بررسی کامل انجام داده‌اید.

  1. برای کدهای مشکل اسکن کنید

می‌توانید چراغ هشدار داشبورد گیربکس را با اسکنر کد OBD II تشخیص دهید.

اگر چندین کد مشکل وجود دارد، می‌توانید کد را بازنشانی کنید و وسیله نقلیه خود را آزمایش کنید. این به شما کمک می‌کند تا زمانی که چراغ گیربکس دوباره روشن می‌شود، کدهای مشکل گیربکس مربوطه را بازیابی کنید.

در اینجا چند کد مشکل وجود دارد که ممکن است با آن‌ها برخورد کنید:

  • P0218: گیربکس در شرایط دما

P0613: مشکلات پردازنده TCM

  • P0700: نقص سیستم کنترل گیربکس
  1. به مکانیک حرفه‌ای بروید

بهترین راه برای مقابله با چراغ هشدار گیربکس روشن، تماس با یک مکانیک متخصص است. خوشبختانه، تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی تکنسین‌های خبره‌ای دارد که می‌توانند به تشخیص مشکل کمک کنند.

 

خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی

  • ما به سراغ شما می‌آییم تا مشکلات خودروی شمارا تشخیص داده و آن‌ها را برای شما برطرف کنیم
  • تکنسین‌های ما متخصصان بسیار ماهر و دارای رتبه بالایی هستند
  • تکنسین‌ها با تمام ابزار لازم وارد خواهند شد
  • ما قیمت‌های منصفانه و رقابتی را ارائه می‌دهیم

چراغ گیربکس می‌تواند به دلایل مختلفی روشن شود، از گرمای بیش‌ازحد گیربکس و بد بودن روغن گیربکس تا مشکلات تعویض دنده. بررسی سطح روغن گیربکس و دریافت خدمات منظم گیربکس می‌تواند به جلوگیری از مشکلات خودرو کمک کند. تمامیم دمات از تعمیر تا تعویض و سرویس دوره‌ای گیربکس اتوماتیک در تمامی خودروهای داخلی و خارجی در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی با ضمانت‌نامه یک‌ساله ارائه می‌شوند.

امتیاز 4.4 از 5

برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک یا انجام سرویس های دوره ای گیربکس، با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

———————————————————

راه های ارتباطی با تعمیرگاه گیربکس دشتی

موبایل (دشتی): ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

اینستاگرام: gearbox_dashti@

کانال آپارات تعمیرگاه گیربکس دشتی

کانال یوتوب تعمیرگاه گیربکس دشتی

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

———————————————————–

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

هادی دشتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای لوکس در این مرکز با ضمانت ۱۲ ماهه انجام می‌شود و کیفیت قطعات استفاده شده برای تعمیر گیربکس خودرو شما تماما درجه یک می‌باشند.

تعمیرگاه گیربکس دشتی بصورت تخصصی فقط در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعالیت می‌کند و در صورت نیاز قطعات مورد نیاز برای همکاران در اقصی نقاط ایران ارسال می‌شود.

برای استعلام موجود بودن قطعه مورد نظر تماس بگیرید تا در اولین فرصت با پست به آدرس شما در هر نقطه ای از ایران ارسال شود.

دشتی: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *