روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتومات

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

کارایی کامل و جامع گیربکس اتوماتیک، وابسته به روغن گیربکس اتوماتیک و میزان کیفیت و کارایی آن است. روغن گیربکس اتوماتیک با روغن گیربکس‌های عادی متفاوت است به همین دلیل باید در مراکز تخصصی و با روغن گیربکس اتوماتیک متناسب جایگزین شود تا مشکلی در گیربکس اتوماتیک ایجاد نشود.

روغن گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای مهم و حیاتی در سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو است. این روغن برای حفظ عمر و عملکرد بهینه گیربکس اتوماتیک و کاهش سایش و سایر خرابی‌های مرتبط با گیربکس بکار می‌رود.

روغن گیربکس اتوماتیک باید با توجه به مشخصات تولید کننده خودرو و همچنین شرایط کاری خودرو، مانند دما و شرایط جاده‌ای مناسب انتخاب شود. در مدت زمان استفاده از خودرو نیز باید به صورت دوره‌ای روغن گیربکس اتوماتیک تعویض شود.

معمولاً تولیدکنندگان خودرو برای هر مدل خودرو مشخصات خاصی برای روغن گیربکس اتوماتیک تعیین می‌کنند که در دفترچه راهنمای خودرو و یا در سایت وب سایت خود قابل دسترسی هستند. بنابراین بهتر است هنگام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، از راهنمایی تولید کننده و مشخصات مناسب روغن برای خودرو استفاده کنید.

 

انواع روغن گیربکس اتوماتیک تخصصی

روغن گیربکس اتوماتیک DTF-1 Ravenol

Ravenol یک شرکت آلمانی است و روغن محفظه گیربکس آن در خودروهای آلمانی مؤثرتر عمل می‌کند: با مشخصات OEM برای فولکس‌واگن‌ها و بی‌ام‌وها، همراه با لندرورها، نیسان‌ها و برخی دیگر مطابقت دارد. این روغن برای جعبه‌های گیربکس فعال الکترونیکی طراحی شده است، بنابراین اگر وسیله نقلیه شما دارای یک سیستم الکتریکی مدرن باشد، بهترین نتایج را خواهید گرفت.

روغن محفظه گیربکس Ravenol DTF-1 یک روان کننده قوی با ضریب اصطکاک کم است که هم قدرت و تلفات فوری و هم فرسودگی طولانی مدت را کاهش می‌دهد..

قبل از استفاده از آن به شما هشدار داده شود که در محدوده کوچکتری از خودروها نسبت به سایر محصولات موجود در این لیست کار می‌کند و همچنین حاوی مواد شیمیایی بالقوه سمی است. همچنین، کاربران غیر اروپایی ممکن است با مونتاژ درپوش، که حاوی یک سیلندر داخلی است که باید قبل از قرار دادن بطری در جعبه گیربکس، آن را به درستی در جای خود قرار دهید.

Mobil ATF 3309

موبیل بخشی از یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های نفتی جهان است، بنابراین دلیل آن است که آن‌ها رقیبی قوی برای عنوان بهترین روغن گیربکس اتوماتیک باشند. این فرمول خاص، ATF 3309، روشی ارزان و قدرتمند برای آرام کردن گیربکس و قابل رانندگی کردن وسیله نقلیه شما مانند زمانی است که کاملاً نو بود.

برای شروع، در طیف وسیعی از وسایل نقلیه کار می‌کند – به‌ویژه مدل‌های تویوتا، لکسوس و ولوو، اما سایر خودروها نیز. همچنین با بودجه مقرون به صرفه، با 12 کوارت (برای دو تا چهار فلاش گیربکس کافی) برای خرید عمده در دسترس است. به اندازه کافی به ATF کارخانه نزدیک است تا خطری ایجاد نکند، اما برای تعویض دنده راحت‌تر و عمر گیربکس بیشتر به طور قابل توجهی بهتر عمل می‌کند.

چیزی که خریداران باید مراقب آن باشند؟  خوب، این معامله انبوه یک شمشیر دولبه است: اگر فقط به چند لیتر نیاز دارید، دو برابر بیشتر برای آنها می‌پردازید. همچنین، این یک روغن گیربکس مصنوعی نیست، بنابراین اگر متوجه شده‌اید که مصنوعی در گیربکس شما بهتر عمل می‌کند.

نکات

  • سطح روغن گیربکس خود را به طور منظم بررسی کنید. اگر کم است، فراموش نکنید که آن را تا علامت مشخص شده با نوع روغن توصیه شده پر کنید تا همه چیز به خوبی کار کند.
  • برای بررسی صحیح سطح روغن گیربکس، مطمئن شوید که موتور گرم است زیرا این نوع روغن در هنگام گرم شدن منبسط می‌شود. افزودن کمی روغن در یک زمان به جلوگیری از سرریز شدن آب کمک می‌کند.
  • تغییر روغن گیربکس به سبک DIY ممکن است کثیف شود. اطمینان حاصل کنید که یک ظرف گیر به اندازه کافی بزرگ برای جلوگیری از آشفتگی از کف گاراژ خود دارید.
  • حدود 4 تا 6 لیتر روغن گیربکس جدید برای انجام یک تغییر مناسب مورد نیاز است. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، مطمئن شوید که می‌دانید چگونه تمام اجزای لازم را به درستی تخلیه و تمیز کنید تا به گیربکس آسیب نرسد.
  • به یاد داشته باشید که بسته به نوع و مدل شما، هرگونه تغییر روغن گیربکس باید با یک فیلتر جدید و یک واشر تابه یا مهر و موم RTV همراه باشد. این اطمینان حاصل می‌کند که همه اجزا دوباره به طور یکپارچه کار می‌کنند.
سرویس روغن گیربکس
سرویس روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک در چندین نوع مختلف و با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شود. برخی از نوع‌های رایج روغن گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

1. روغن Dexron: شرکت جنرال موتورز این روغن را برای خودروهای ساخته شده بعد از سال 1968 تولید کرده است.

2. روغن Mercon: شرکت فورد این روغن را برای خودروهای خود تولید کرده است.

3. روغن Type-F: شرکت فورد این روغن را برای خودروهای ساخته شده قبل از سال 1977 تولید کرده است.

4. روغن ATF+4: شرکت کرایسلر این روغن را برای خودروهای خود تولید کرده است.

5. روغن CVT: برخی از خودروهای دارای گیربکس متغیر پیوسته (CVT) از این نوع روغن استفاده می‌کنند.

6. روغن DCT: برخی از خودروهای دارای گیربکس دوشاخه اتوماتیک (DCT) از این نوع روغن استفاده می‌کنند.

در هر صورت، بهتر است همیشه راهنمایی تولید کننده خودرو را مورد توجه قرار داده و روغن مناسب برای گیربکس اتوماتیک خودرو خود را انتخاب کنید.

 

افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

نکات

  1. بررسی منظم روغن گیربکس اتوماتیک

شما باید هر 6 ماه یا بیشتر وضعیت روغن گیربکس خود را بررسی کنید و هر 30000 مایل یا بیشتر، روغن گیربکس را شستشو دهید می‌توانید با نگاهی به رنگ و وضعیت روغن گیربکس خود بر روی میله اندازه گیری مناسب آن را بررسی کنید.

میله اندازه گیری را بیرون بکشید و سطح، رنگ و وضعیت روغن گیربکس را بررسی کنید. وقتی نو و تازه باشد، رنگ قرمز عمیق، تمیز و غنی می‌شود. پس از مدت طولانی استفاده و آلوده شدن، بیشتر نارنجی می‌شود و در نهایت قهوه‌ای و کثیف می‌شود. وقتی رنگ آن قهوه‌ای به نظر می‌رسد و به وضوح حاوی کثیفی، شن و سایر آلاینده‌ها است، وقت آن است که آن را تغییر دهید. شبیه چک کردن روغن است.

همه مدل‌های خودرو دارای یک میله برای روغن گیربکس نیستند. اگر ندارید، تنها راه برای بررسی روغن این است که ماشین را روی پایه جک یا بالابر هیدرولیک بلند کنید و به خود گیربکس نگاهی بیندازید.

  1. سرویس دهی حداقل هر 30000 مایل

شما حدوداً هر 6 ماه یکبار مراقب روغن گیربکس خواهید بود و همیشه مراقب علائم دیگر مشکلات گیربکس خواهید بود باید مطمئن شوید که سرویس گیربکس کامل و مناسب هر 30000 مایل یا بیشتر. برای اکثر رانندگان، این تقریباً هر سه سال یک بار است، اما اگر مسافت پیموده شده را در یک سال بیشتر از میانگین طی کنید، ممکن است تکرار شود.

ضروری است که گیربکس توسط متخصصان بررسی شود و اغلب بهترین مکان نمایندگی است زیرا آنها دانش بیشتری در مورد گیربکس در مارک خاص خودروی شما دارند. یک سرویس هرگونه علائم آسیب یا خرابی را نشان می‌دهد و می‌توانید قبل از تبدیل شدن به عیب‌های جدی‌تر  آنها را به سرعت تعمیر کنید.

  1. یک فیلتر خارجی نصب کنید

تمیز نگه داشتن فیلتر گیربکس یک چیز است، اما افزودن یک فیلتر خارجی به خطوط خنک کننده نیز یک لایه محافظ اضافه می‌کند که آلاینده‌ها را از روغن گیربکس شما دور نگه می‌دارد. این به حفظ سلامت هر دسته از روغن برای مدت طولانی تری کمک می‌کند.

حتی اگر هنوز روغن گیربکس را هر 30000 مایل شستشو می‌دهید، که هنوز هم تمرین خوبی است، در تمام این مدت می‌تواند کار خود را در روانکاری و خنک کردن گیربکس به طور موثرتری انجام دهد. تمام قدرت فیلتری که می‌توانید اضافه کنید به گیربکس شما کمک می‌کند.

  1. مراقب سیستم خنک کننده باشید

علاوه بر آلاینده‌ها و اصطکاک بیش از حد، گرمای بیش از حد دشمن بزرگ دیگر گیربکس و جعبه دنده است. گیربکس دارای روغن گیربکس است، اما همچنان به شدت به سیستم خنک کننده عمومی برای دور نگه داشتن گرمای اضافی متکی است. بنابراین، اطمینان از داشتن سطح مناسب روغن خنک‌کننده و عدم وجود نشتی که مستقیماً به گیربکس نفوذ کند، هر دو از وظایف مهم هستند.

  1. عادت‌های بد رانندگی را در خود ایجاد نکنید

بیشتر آسیب‌های غیرضروری به گیربکس اتوماتیک ناشی از نقص مکانیکی یا نقص سازنده نیست، بلکه ناشی از رانندگی نادرست از طرف مالک خودرو است. به عنوان مثال، بسیاری از رانندگان هستند که در حالی که خودرو هنوز در جهت جلو حرکت می‌کند، گیربکس اتوماتیک را به عقب پرتاب می‌کنند. این یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید با گیربکس انجام دهید.

یکی دیگر از عادت‌های بد این است که خودروی خود را تا حد ممکن مالیات برسانید، پدال گاز را تا حد ممکن فشار دهید، و به دنبال آن ترمز شدید (برای اطلاعات بیشتر در مورد ترمز به نکته بعدی مراجعه کنید)، و حرکت وسیله نقلیه در نوعی چرخه شتاب-ترمز شدید. این برای گیربکس بسیار ناسالم است، به غیر از سایر قسمت‌های خودرو نیز. برای افزایش عمر گیربکس، به درستی و پیوسته رانندگی کنید.

 

  1. از ترمزها به درستی استفاده کنید

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تهاجمی بودن بیش از حد با ترمزها یک راه مطمئن برای کاهش طول عمر گیربکس اتوماتیک است. با این حال، یکی دیگر از عادت‌های بد ترمزها، زمانی است که به جای ترمزگیری یا رانندگی عادی، ترمز می‌گیرید. برای مثال، ترمز سواری در سراشیبی کار خوبی نیست، حتی اگر فشاری که وارد می‌کنید زیاد نباشد.

 

یکی دیگر از مواردی که در ترمزگیری باید مراقب آن باشید، استفاده نکردن از ترمز دستی است. برخی از رانندگان فقط ماشین خود را در پارک می‌گذارند و آن را رها می‌کنند. همیشه بهترین کار این است که ترمز دستی خودروی اتوماتیک خود را درگیر کنید، به هر شکلی که باشد، یا ترمز دستی یا الکترونیکی. با استفاده از این ابزار، فشار را از روی ترمز و گیربکس خود بردارید.

روغن گیربکس اورجینال
روغن گیربکس اورجینال

چرا باید روغن گیربکس ماشینم را عوض کنم؟

روغن گیربکس اتوماتیک مانند سایر روغن‌های خودرو به مرور زمان آلوده و آبکاری می‌شود و خواصش را از دست می‌دهد. این امر می‌تواند عوارضی برای عملکرد گیربکس و نیز عمر آن به همراه داشته باشد. بنابراین به دلیل داشتن روغن تمیز و سالم، احتمال خرابی و سایر مشکلات گیربکس را کاهش می‌دهید و عمر آن را بهبود می‌بخشید.

همچنین در مدت زمان استفاده از خودرو، روغن گیربکس اتوماتیک دچار خرابی‌های میکروسکوپی می‌شود که می‌تواند در صورت عدم تعویض آن به مشکلات بزرگتری تبدیل شود. به عنوان مثال، کمبود روغن منجر به ایجاد فشار زیاد بر روی قطعات گیربکس می‌شود که ممکن است باعث سایش و زوال قطعات گیربکس شود و در نهایت به خرابی کلی گیربکس منجر شود.

بنابراین تعویض دوره‌ای روغن گیربکس اتوماتیک خودرو، به حفظ عمر و عملکرد بهینه گیربکس کمک می‌کند و مشکلات بزرگتر را به دنبال ندارد.

 

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس ماشینم را عوض کنم؟

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو به دلیل مشخصات متفاوت مربوط به هر خودرو و شرایط مختلف استفاده، با فاصله زمانی متفاوتی انجام می‌شود. در حالت کلی، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو باید بین 40,000 تا 60,000 کیلومتر یا بین 3 تا 5 سال یک بار انجام شود، البته با توجه به شرایط و نوع رانندگی.

با این حال، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو بهتر است بر اساس مشخصات خودرو و راهنمایی تولید کننده آن انجام شود. برخی خودروها ممکن است نیاز به تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در فواصل کمتر یا بیشتر داشته باشند، بنابراین بهتر است همیشه راهنمایی تولید کننده را در نظر گرفته و بر اساس شرایط و استفاده از خودرو، فواصل مناسبی برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را انتخاب کنید.

 

آیا روغن گیربکس و روغن موتور یکسان هستند؟

خیر، روغن گیربکس و روغن موتور دو نوع روغن متفاوت هستند و برای کارکرد مختلف خودروها طراحی شده‌اند. روغن موتور برای روان کردن قطعات درون موتور، کاهش سایش، پاکسازی موتور، خنک کردن قطعات موتور و عایق‌بندی استفاده می‌شود. از طرفی، روغن گیربکس برای روان کردن و کاهش سایش قطعات داخل گیربکس، انتقال قدرت به چرخ‌ها و ایجاد روانی بیشتر در تعویض دنده‌های خودرو استفاده می‌شود.

بنابراین، بهتر است همیشه روغن مورد نیاز برای گیربکس و موتور خودرو را با توجه به نوع خودرو، شرایط کارکرد و توصیه‌های تولید کننده آن انتخاب کنید. استفاده از روغن نادرست می‌تواند باعث خرابی و کاهش عمر مفید قطعات و سیستم‌های خودرو شود.

تعویض روغن گیربکس
تعویض روغن گیربکس

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دشتی

تعویض روغن گیربکس اتوماتی کدر تعمیرگاه ما توسط کارشناسان پس از مشخص کردن نوع گیربکس اتوماتیک شما و روغن مورد نیاز انجام می شود. تمامی خدمات با ضمانت نامه یکساله کتبی ارائه می شوند ما می دانیم گیربکس در خودرو چه نقشی دارد و اهمیت سلامتی آن را درک میکنیم به همین دلیل بهترین خدمات را به شما ارائه می دهیم.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک یا انجام سرویس های دوره ای گیربکس، با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

———————————————————

راه های ارتباطی با تعمیرگاه گیربکس دشتی

موبایل (دشتی): ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

اینستاگرام: gearbox_dashti@

کانال آپارات تعمیرگاه گیربکس دشتی

کانال یوتوب تعمیرگاه گیربکس دشتی

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

———————————————————–

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

هادی دشتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای لوکس در این مرکز با ضمانت ۱۲ ماهه انجام می‌شود و کیفیت قطعات استفاده شده برای تعمیر گیربکس خودرو شما تماما درجه یک می‌باشند.

تعمیرگاه گیربکس دشتی بصورت تخصصی فقط در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعالیت می‌کند و در صورت نیاز قطعات مورد نیاز برای همکاران در اقصی نقاط ایران ارسال می‌شود.

برای استعلام موجود بودن قطعه مورد نظر تماس بگیرید تا در اولین فرصت با پست به آدرس شما در هر نقطه ای از ایران ارسال شود.

دشتی: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. با سلام خیلی ممنون میشم سوالمو جواب بدین که روغن گیربکس کوییک اتومات لازمه در ابتدای صفری عوض بشه؟ اگر بله از چه روغنی و با چه رنگی ؟ و چند لیتر؟ ۴ یا ۶ لیتر؟

    1. خیر نیازی به تعویض روغن نیست چون خودرو صفر کیلومتره
      بعد از 40 تا 50 هزار کیلومتر کارکرد میتونید سرویس روغن را انجام بدید
      روغن کاملش 6 لیتره و اگر روغن cvt باشه رنگش سبز یا زرد یا قرمز میتونید استفاده کنید

      1. درود اقای دشتی برای گیربکس اتومات تارا چه روغنی پیشنهاد میکنید ایرانی یاخارجی وچه مارکی تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *