تعمیر گیربکس AT

گیربکس at

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

آسیب گیربکس یکی از بدترین و پرهزینه‌ترین آسیب‌هایی است که می‌توانید به‌وسیله نقلیه خود وارد کنید، زیرا تعمیر گیربکس (AT) یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو بعد از موتور است. گیربکس یکی از ظریف‌ترین قطعات ماشین شماست. اضافه‌بار حرارتی، روغن دنده نامناسب و سطح روغن دنده بسیار پایین تنها سه موردی هستند که می‌توانند به دنده شما آسیب جدی وارد کنند. علاوه بر این، گیربکس به‌مرورزمان فرسوده می‌شود.

گیربکس AT چیست؟

گیربکس AT مخفف عبارت “Automatic Transmission” است که به معنای گیربکس اتوماتیک می‌باشد. در گیربکس AT، تعویض دنده به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به دستی کردن دنده در هنگام تغییر سرعت وجود ندارد. سیستم گیربکس AT، با استفاده از سیستم هیدرولیکی و الکترونیکی، انتقال قدرت را از موتور به چرخ‌ها تنظیم و کنترل می‌کند. گیربکس AT در مقایسه با گیربکس دستی، امکان رانندگی راحت‌تر و کمتر خستگی در راننده فراهم می‌کند. همچنین، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو می‌شود. گیربکس AT برای خودروهای شهری و خودروهای دارای توان و قدرت بالا کارایی بسیار مناسبی دارد.

عملکرد گیربکس (AT)

گیربکس خودروهای دارای دنده اتوماتیک (Automatic Transmission) یا AT در عملکرد خودرو بسیار مهم است. گیربکس AT در واقع وظیفه تغییر دنده را بر عهده دارد، به گونه‌ای که در هر سرعت و شرایط مختلف، دنده‌های مناسب برای توان داده شده به چرخ‌ها انتخاب شوند. گیربکس AT دارای یک سری قطعات مختلفی است که به هم پیوسته و با یکدیگر هماهنگی دارند تا در نهایت عملکرد مناسب را ارائه کنند. این قطعات شامل تورک کانورتر (Torque Converter)، پمپ روغن (Oil Pump)، دنده‌های پیشرفته، سنسورها، شیفترها و الکترونیکی کنترل گیربکس هستند. تورک کانورتر به عنوان یک مبدل گشتاور، وظیفه تحویل گشتاور موتور به دنده‌های گیربکس را بر عهده دارد. پمپ روغن نیز برای رساندن روغن به سرعت و دقت لازم به داخل گیربکس و قطعات داخلی آن وظیفه دارد. سنسورها برای تشخیص سرعت، توان موتور و شرایط مختلف جهت انتخاب دنده مناسب توسط کنترل الکترونیکی گیربکس استفاده می‌شوند. شیفترها نیز به کاربر امکان می‌دهند دنده‌های گیربکس را به صورت دستی تغییر دهند و در نهایت، کنترل الکترونیکی به عنوان مغز اصلی گیربکس عمل می‌کند و همه این قطعات را هماهنگ می‌کند تا عملکردی بهتر و بهینه ارائه دهد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس (AT)

علائم خرابی گیربکس AT می‌تواند به شدت متفاوت باشد و بسته به نوع خرابی، شدت و شرایط مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد. اما در کل، برخی از علائم رایج خرابی گیربکس AT عبارتند از: ۱. ترمز خودرو به صورت ناگهانی و بدون هشدار فعال می‌شود. ۲. خودرو در حالت حرکت با ارتعاش شدید مواجه می‌شود. ۳. صدای بلند و غیرطبیعی در هنگام تغییر دنده‌ها شنیده می‌شود. ۴. گیربکس به صورت مداوم داغ می‌شود. ۵. دنده‌ها به صورت ناگهانی و بدون هشدار تغییر می‌کنند. ۶. سرعت خودرو کاهش می‌یابد و توان موتور کاهش می‌یابد. ۷. نور چک گیربکس در صفحه‌ی سرعت روشن می‌شود. اگر این علائم در خودروی شما مشاهده می‌شود، بهتر است به زودی خودرو خود را به یک کارگاه خدماتی اختصاصی تحویل دهید تا خرابی تعمیر شود. به هر حال، هرچه زودتر برای تعمیر خرابی گیربکس اقدام کنید، خسارات احتمالی بیشتری را جلوگیری خواهید کرد.

تعمیر گیربکس (AT)

تعمیر گیربکس AT به دلیل پیچیدگی آن، نیازمند تخصص و تجربه فنی بالایی است. در صورتی که گیربکس شما نیاز به تعمیر دارد، بهتر است به یک کارگاه خدماتی متخصص مراجعه کنید تا مشکل گیربکس شناسایی شود و برای تعمیر آن برنامه‌ریزی شود. تعمیر گیربکس AT ممکن است شامل تعویض قطعات داخلی گیربکس، تعویض روغن گیربکس، تعویض کیت کلاچ، تعویض سیستم الکترونیکی و تنظیم مجدد تنظیمات گیربکس باشد. این تعمیرات به طور کلی پیچیده هستند و می‌توانند هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه داشته باشند، بنابراین بهتر است قبل از تعمیر، تخمین هزینه‌های لازم را از کارگاه خدماتی دریافت کنید. در کل، برای پیشگیری از خرابی گیربکس AT، توصیه می‌شود که با توجه به شرایط مسیر و نوع استفاده از خودرو، رعایت دستورالعمل‌های سازنده برای تغییر روغن و تعویض فیلترهای هوا و روغن و همچنین آموزش‌های مربوط به استفاده از گیربکس AT را رعایت کنید.   گیربکس از سه جزء مهم تشکیل‌شده است:

  • شفت خروجی یا ورودی
  • شفت اصلی
  • میل متقابل (برای انتقال کواکسیال)

وظیفه گیربکس جذب نیروی موتور و انتقال گشتاور به چرخ‌ها می‌باشد.

علائم و نشانه‌های خرابی گیربکس

گیربکس هنگام تعویض دنده لیز می‌خورد این چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ اگر با گیربکس دستی رانندگی می‌کردید و روی کلاچ پا می‌گذارید، گیربکس لیز می‌خورد. همین اثر در گیربکس اتوماتیک نیز رخ می‌دهد، فقط شما هیچ تأثیری روی آن ندارید.

گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی بسیار متفاوت است. معمولاً 3 درام کلاچ در جعبه‌دنده وجود دارد. گیربکس‌ها حاوی چندین کلاچ متشکل از فولاد و صفحات اصطکاکی هستند. این‌ها یک بازی تعریف‌شده برای یکدیگر دارند. گیربکس تنها زمانی تغییر می‌کند که صفحات توسط فشار روغن به هم فشرده شوند.

بااین‌حال، اگر بازی به دلیل سایش و پارگی بیش‌ازحد بزرگ‌شده باشد، فشار دیگر برای فشار دادن لت‌ها به هم کافی نیست. اثر لغزش رخ می‌دهد. گرمای بیش‌ازحد اتفاق می‌افتد و روغن می‌سوزد (سیاه می‌شود و بوی سوختگی می‌دهد). در این صورت باید گیربکس برداشته و تعمیر اساسی شود. فشار دیگر برای فشار دادن نوارها به هم کافی نیست. اثر لغزش رخ می‌دهد. گرمای بیش‌ازحد اتفاق می‌افتد و روغن می‌سوزد (سیاه می‌شود و بوی سوختگی می‌دهد). در این صورت باید گیربکس برداشته و تعمیر اساسی شود. فشار دیگر برای فشار دادن نوارها به هم کافی نیست. اثر لغزش رخ می‌دهد. گرمای بیش‌ازحد اتفاق می‌افتد و روغن می‌سوزد (سیاه می‌شود و بوی سوختگی می‌دهد). در این صورت باید گیربکس برداشته و تعمیر اساسی شود. بنابراین علت آسیب گیربکس می‌تواند ماهیت فنی یا انسانی باشد.

گیربکس دنده‌ها را با تکان تعویض می‌کند گیربکس‌های اتوماتیک باید بین دنده‌ها به‌آرامی جابجا شوند، در غیر این صورت، احتمال خطای مکانیکی-هیدرولیک یا ایراد در الکترونیک کنترل (شیر تعویض، واحد کنترل) وجود دارد. اگر خطایی در کنترلر وجود داشته باشد، معمولاً در حافظه خطا ذخیره می‌شود و با یک تستر مناسب قابل‌خواندن است. اگر نقص مکانیکی یا هیدرولیکی وجود داشته باشد، معمولاً گیربکس باید برداشته و جدا شود.

هنگام شروع تأخیر وجود دارد تأخیر در شروع کار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به‌عنوان یک قاعده، فشار ایجادشده برای فشار دادن صفحات اصطکاکی و صفحات فولادی به هم کافی نیست. تنها زمانی که بنزین بیشتری داده شود، خودرو شروع به حرکت می‌کند. اما ایراد در جعبه شیر تعویض نیز می‌تواند منجر به این مشکل شود. به‌عنوان‌مثال، اگر پیستون چسبیده باشد، پس از دادن گاز بیشتر، به‌طور ناگهانی فعال می‌شود.

دنده صدا ایجاد می‌کند. اگر سیاه است یا بوی سوختگی می‌دهد، آسیب مکانیکی به گیربکس در نظر گرفته می‌شود. اگر هنوز صورتی است و خطاهایی در حافظه خطا ذخیره‌شده است، مانند “شیر برقی معیوب است”، ممکن است “فقط” در الکترونیک کنترل مشکل داشته باشید. در هر دو مورد، خودرو را تا حد امکان کمتر حرکت دهید، در غیر این صورت ممکن است آسیب بیشتری رخ دهد. ما در تعمیرگاه خود راه‌حلی بسیار ارزان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نشانه‌های خرابی

  • نشتی
  • صدای بلند رانندگی
  • صداهای غیرمعمول موتور
  • مشکلات جابجایی
  • کلاچ سنگین
تعمیر گیربکس اتوماتیک
تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس جایگزینی برای تعویض گیربکس است، گیربکس جداشده و قطعات معیوب با قطعات جدید جایگزین می‌شوند. نصب گیربکس تعویضی در برخی موارد تعمیر گیربکس دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست زیرا آسیب گیربکس بسیار زیاد است. در اینجا گیربکس آسیب‌دیده با گیربکس اورهال یا نو تعویض می‌شود. تعمیر گیربکس جایگزینی برای تعویض گیربکس است که در آن گیربکس جداشده و قطعات شکسته با قطعات جدید جایگزین می‌شوند. نحوه انجام تعمیر گیربکس در مراحل زیر شرح داده‌شده است:

  • بررسی عملکرد کلی گیربکس اتوماتیک یا دستی
  • تجزیه‌وتحلیل دقیق خطا
  • شناسایی قطعات معیوب
  • برچیدن حرفه‌ای
  • تعیین خسارت دقیق
  • تمیز کردن کامل دنده
  • تعویض کلیه قطعات معیوب
  • تجدید مهروموم‌های فرسوده گیربکس
  • نصب حرفه‌ای و دقیق اجزای انتقال جدید
  • نصب گیربکس
  • تست عملکردی نهایی

نصب گیربکس تعویضی (AT)

نصب گیربکس تعویضی AT بسیار پیچیده و زمان‌بر است و برای انجام آن نیاز به تجربه فنی و تخصص دارید. برای نصب گیربکس تعویضی AT باید به یک کارگاه خدماتی متخصص مراجعه کرده و مراحل زیر را انجام داد: 1. بررسی خودرو: ابتدا بررسی می‌شود که آیا نوع گیربکس تعویضی AT با گیربکس اصلی خودرو همخوانی دارد یا خیر. 2. بازکردن و دسترسی به گیربکس: گیربکس قبلی باید از خودرو خارج شود تا به گیربکس تعویضی دسترسی داشته باشید. برای این منظور، برخی از قطعات خودرو نیز باید جدا شوند. 3. نصب گیربکس تعویضی: گیربکس تعویضی باید با دقت و هماهنگی با سایر قطعات خودرو نصب شود. 4. تعویض روغن: پس از نصب گیربکس تعویضی، روغن جدید باید در گیربکس تعویضی ریخته شود. 5. تست و تنظیم گیربکس: پس از نصب گیربکس تعویضی، باید گیربکس تست و تنظیم شود تا به طور صحیح کار کند و سرعت خودرو به درستی تنظیم شود. نصب گیربکس تعویضی AT بسیار حساس است و باید به دقت و با توجه به استانداردهای تعیین شده توسط سازندگان انجام شود. اگر این کار را خودتان انجام نمی‌دهید، بهتر است به یک کارگاه خدماتی متخصص مراجعه کنید.

هزینه تعمیر گیربکس AT

هزینه تعمیر گیربکس AT بستگی به میزان خرابی و نیاز به تعویض قطعات دارد. هزینه تعمیر گیربکس AT می‌تواند از چند صد دلار تا چند هزار دلار به بالا متفاوت باشد. علاوه بر این، هزینه تعمیر گیربکس AT همچنین به کشور و منطقه‌ای که در آن قرار دارید، می‌تواند متفاوت باشد. هزینه‌های تعمیر گیربکس شکسته شامل هزینه‌های قطعات یدکی موردنیاز و ساعت کاری موردنیاز برای تعمیر می‌باشد. درنهایت، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها از خود گیربکس تأمین می‌شود. هزینه تعویض قطعات به مدل خودرو و قطعات واقعی تعویض شده بستگی دارد. روش ما برای تعویض گیربکس اتوماتیک:

  1. تشخیص عیب در گیربکس اتوماتیک
  2. حذف و بازرسی گیربکس معیوب
  3. نصب گیربکس تعویضی
  4. پر کردن با روغن دنده مشخص‌شده – طبق مشخصات سازنده
  5. خودروی تعمیر شده را تست کنید
  6. بررسی نهایی نشتی و سطح روغن
  7. کنترل کلیه اتصالات پیچی و اتصالات

 

تعمیر فلاش گیربکس AT

در جریان شستشوی گیربکس اتوماتیک، تقریباً 100٪ روغن قدیمی تعویض می‌شود. علاوه بر این، کل سیستم تمیز می‌شود. پس‌مانده‌ها، خرده‌های فلزی، رسوبات، تراشه‌ها و موارد مشابه را می‌توان از بین برد. فلاش گیربکس اتوماتیک معمولاً فقط زمانی انجام می‌شود که گیربکس شروع به احساس کردن کند، به‌عنوان‌مثال از طریق تکان دادن، تأخیر در تعویض دنده یا استارت ضعیف. گیربکس اتوماتیک بارهای زیادی را تحمل می‌کند.

روی گیربکس اتوماتیک استهلاک وجود دارد که خود را به‌صورت ساییدگی نشان می‌دهد. این رسوبات می‌توانند مشکلات زیادی ازجمله آسیب به گیربکس را ایجاد کنند. تنها راه برای خارج کردن این کثیفی از جعبه‌دنده، شستشوی گیربکس است. گیربکس به‌طور بهینه تمیز می‌شود و درنتیجه عمر مفید آن افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات در وهله اول، سازندگان وسایل نقلیه توصیه می‌کنند که هر 60000 کیلومتر را شستشو دهید. روغن تازه پرشده می‌تواند به‌طور بهینه روغن‌کاری کند و بنابراین عملکرد عالی تعویض دنده تضمین می‌شود.

گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک

هزینه‌های تعویض گیربکس (AT)

هزینه‌های تعویض متشکل از قیمت خود گیربکس و زمان مونتاژ موردنیاز برای این کار است و بسته به مدل خودرو و نوع گیربکس متفاوت است. در بسیاری از موارد، گیربکس نیازی به تعویض کامل ندارد، و تنها تعمیر کافی است. در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دشتی گیربکس ابتدا جداشده و قطعات معیوب توسط ما تعویض می‌شود.

تکنسین‌های ما در ابتدا عملکرد کلی گیربکس دستی یا اتوماتیک را بررسی می‌کنیم، یک جداسازی حرفه‌ای انجام می‌دهیم و از طریق تجزیه‌وتحلیل خطا، آسیب را دقیقاً تعیین می‌کنیم. مهروموم گیربکس فرسوده و قطعات معیوب توسط ما تعویض می‌شود، در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دشتی گیربکس‌های جدید به‌صورت حرفه‌ای نصب می‌شوند. به دنبال آن گیربکس (AT) تعمیر شده و بررسی عملکرد جامع انجام می‌شود.

گیربکس یکی از پیچیده‌ترین قطعات پیشرانه در یک خودرو است. انواع مختلفی در میان گیربکس‌ها وجود دارد، از گیربکس دستی تا گیربکس اتوماتیک کلاسیک تا گیربکس دوکلاچه. هر یک از نوع خود در طول مسافت پیموده شده روزبه‌روز در معرض بارهای زیادی قرار می‌گیرند. در صورت بروز ایرادات گیربکس اتوماتیک قابل تعمیر، تعمیرات را با مقرون‌به‌صرفه ترین قیمت و در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهیم. در صورت نیاز به قطعات یدکی، ما انواع امکانات را از جدیدترین ابزار تعمیر گرفته تا قطعات یدکی اورجینال را برای تعویض گیربکس AT شما در اختیارداریم.

 

مزایا و معایب گیربکس AT

گیربکس AT به معنای گیربکس خودکار است و در مقایسه با گیربکس دستی، دارای مزایا و معایب خاصی است. در زیر به برخی از مزایا و معایب گیربکس AT اشاره شده است:

مزایا:

1. رانندگی راحت‌تر: یکی از بزرگترین مزایای گیربکس AT این است که رانندگی با آن راحت‌تر است. به دلیل عدم نیاز به تغییر دنده، رانندگی با گیربکس AT بسیار ساده‌تر از گیربکس دستی است. این به خصوص در شهرها و در ترافیک سنگین مزیت دارد.

2. عملکرد بهتر: گیربکس AT به صورت خودکار تغییر دنده می‌دهد و به طور خودکاربه دنبال بهینه‌سازی عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت می‌باشد. همچنین، نیاز به مهارت کمتری در رانندگی دارد و تغییر دنده در زمان مناسب و به صورت دقیق توسط سیستم انجام می‌شود.

3. بیشترین دسترسی به قدرت: به دلیل عدم نیاز به تغییر دنده، موتور با سرعت ثابت می‌تواند به بیشترین قدرت خود برسد، که در نتیجه افزایش قدرت و سرعت خودرو را به همراه دارد.

معایب:

1. هزینه بالاتر: هزینه گیربکس AT بالاتر از گیربکس دستی است، به دلیل پیچیدگی بیشتر سیستم واستفاده از تکنولوژی پیشرفته تر.

2. مصرف سوخت بیشتر: گیربکس AT در مقایسه با گیربکس دستی، مصرف سوخت بیشتری دارد. این به دلیل این است که سیستم خودکار تلاش می‌کند تا بهینه‌ترین دنده را برای شرایط مختلف رانندگی انتخاب کند، که ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود.

3. تعمیر و نگهداری: گیربکس AT پیچیده تر از گیربکس دستی است و به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن هزینه بیشتری نیاز دارد.

4. عمر مفید کمتر: گیربکس AT دارای عمر مفید کمتری نسبت بهگیربکس دستی است، به دلیل پیچیدگی بیشتر سیستم و استفاده از تکنولوژی پیشرفته تر. همچنین، در صورت عدم تعمیر و نگهداری مناسب، ممکن است مشکلاتی در سیستم گیربکس AT بوجود آید که سبب کاهش عمر مفید آن شود.

5. عدم کنترل دقیق: در گیربکس AT، تغییر دنده به صورت خودکار انجام می‌شود و راننده نمی‌تواند به صورت دقیق تر تعیین کند که چه دنده‌ای باید استفاده شود. این ممکن است به خصوص در مواردی که نیاز به کنترل دقیق برای رانندگی دارید، مانند رانندگی در مسابقات، معایبی داشته باشد.

روغن گیربکس
روغن گیربکس

انواع روغن گیربکس AT

روغن‌های گیربکس AT (اتوماتیک) به دو دسته روغن‌های معمولی و روغن‌های مصنوعی تقسیم می‌شوند.

روغن‌های معمولی یربکس AT از نوع Dexron III و Mercon V هستند که برای خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شوند.

روغن‌های مصنوعی گیربکس AT از نوع Dexron VI و Mercon LV هستند که برای خودروهای جدیدتر و پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند.

همچنین برخی شرکت‌های خودروسازی از روغن‌های خاصی برای گیربکس AT خودروهای خود استفاده می‌کنند که باید با دستورالعمل‌های تولید کننده مطابقتاشته باشند.در هر صورت، برای اطمینان از استفاده از روغن مناسب برای گیربکس AT خودروتان، بهتر است به راهنمایی کتابچه راهنمای خودرو و یا توصیه‌های تولید کننده مراجعه کنید.

 

خدمات تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دشتی

  1. تشخیص عیب در گیربکس اتوماتیک
  2. حذف گیربکس معیوب یا معیوب
  3. جداسازی گیربکس حذف‌شده
  4. تمیز کردن و بررسی تمام قسمت‌های جداگانه گیربکس جداشده
  5. تعویض قطعات معیوب
  6. مونتاژ گیربکس
  7. بررسی تمام عملکردهای انتقال و تنظیمات انتقال
  8. نصب گیربکس
  9. پر کردن با روغن دنده مشخص‌شده – طبق مشخصات سازنده
  10. خودروی تعمیر شده را تست کنید
  11. بررسی نهایی نشتی و سطح روغن
  12. کنترل کلیه اتصالات پیچی و اتصالات

 

تاریخچه گیربکس AT

تاریخچه تمام چرخ متحرک در وسایل نقلیه موتوری به قدمت خود وسیله نقلیه موتوری است. آئودی کواترو از سال 1980، به اصطلاح Urquattro، اولین خودرویی بود که در آن از تمام چرخ محرک در تولید در مقیاس بزرگ استفاده شد.. از آن زمان، فناوری تمام چرخ محرک برای خودروهای سواری به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است. امروزه، عملاً هر سازنده خودرو، وسایل نقلیه چهارچرخ متحرک خود را دارد، از خودروهای اسپورت گرفته تا لیموزین و شاسی بلندهای محبوب. گیربکس اتوماتیک در خودروهای چهارچرخ متحرک مدرن 4WD یا وسایل نقلیه تمام چرخ متحرک (AWD) استفاده می‌شود. گیربکس‌های ویژه همیشه دوام نمی‌آورند و دلیل تعمیر کیس ترانسفر در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دشتی هستند.

 

کارکرد گیربکس AT چیست؟

گیربکس AT یکی از انواع گیربکس‌های خودرو است که معمولاً در خودروهای اتوماتیک استفاده می‌شود. این گیربکس برای تغییر دنده و تنظیم نسبت دور موتور و چرخ‌های خودرو به کار می‌رود. در گیربکس AT، تغییر دنده به طور اتوماتیک و بدون نیاز به دستی کردن دنده انجام می‌شود. این گیربکس دارای یک مجموعه از دنده‌های متحرک و ثابت است که با استفاده از فشار یا جریان روغن هیدرولیکی یا با استفاده از کامپیوتر و سیستم‌های الکترونیکی، تنظیم و کنترل می‌شود.

عملکرد گیربکس AT بسیار روان و بدون شوک و لرزش است و به راننده اجازه می‌دهد که بدون نیاز به توقف و دستی کردن دنده، خودرو را به راحتی در حرکت قرار دهد. همچنین، گیربکس AT بسیار کارآمد و با صرف کمترین تلاش از سوی راننده، نسبت دور موتور و چرخ‌های خودرو را بهینه می‌کند و از مصرف سوخت کاسته می‌شود. گیربکس اتوماتیک که به معنای واقعی کلمه یک شگفتی مهندسی است، قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم است.

گیربکس‌های اتوماتیک متشکل از مبدل گشتاور، سیستم چرخ‌دنده سیاره‌ای، واحد کنترل الکترونیکی و هیدرولیک را “خودکار کلاسیک” می‌نامند. این گیربکس‌ها که توسط بسیاری از برندها استفاده می‌شود، عموماً 4 دنده جلو هستند و با ساختار مقاوم، عدم استفاده از اتصال فلزی مستقیم با موتور، تعویض دنده نرم و عدم تعویض دنده به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهند. گیربکس یکی از مهم‌ترین اجزای محرک هر خودروی چهارچرخ محرک است. معمولاً در پشت گیربکس دستی نصب می‌شود و نیروی محرکه حاصل از موتور و گیربکس را به محورهای جلو و عقب در اتومبیل‌ها و به سایر محورهای محرک در کامیون‌ها توزیع می‌کند. گیربکس اجزای محرک را در یک سیستم پیچیده ترکیب می‌کند که تحرک خارج از جاده، ایمنی و راحتی رانندگی را افزایش می‌دهد. وسایل نقلیه مختلف به گیربکس‌های فعال برای توزیع گشتاور محرک مجهز هستند که با شرایط رانندگی سازگار می‌شوند. این امر دینامیک رانندگی را بهبود می‌بخشد و درعین‌حال مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

گیربکس‌ها تضمین می‌کنند که وسایل نقلیه تمام چرخ محرک می‌توانند به‌صورت جهانی استفاده شوند و بسته به نوع وسیله نقلیه، می‌توانند با خیال راحت و مطمئن هم در داخل و هم در خارج از جاده مورداستفاده قرار گیرند.

با ترانسفر گیربکس معیوب چه کنیم؟

اگر ترانسفر گیربکس شما معیوب شده است، بهتر است در ابتدا دلایل معیوبیت آن را بررسی کنید. برای این کار، می‌توانید به تعمیرکار یا مکانیک خودرو مراجعه کنید و مشکل را تشخیص دهید. اگر تعمیر ترانسفر گیربکس مقدور نیست و نیاز به تعویض آن است، شما می‌توانید به یک فروشگاه قطعات خودرو مراجعه کنید و ترانسفر گیربکس جدید را خریداری کنید. همچنین، می‌توانید به تعمیرگاه خودرو رفته و از آنها بخواهید ترانسفر گیربکس را تعویض کنند.

قبل از هر تصمیمی، بهتر است با مکانیک خودرو و فروشگاه قطعات خودرو مشورت کنید و نظرات آنها را در مورد تعویض ترانسفر گیربکس شنیده و با توجه به شرایط خود، تصمیم بگیرید. همچنین، بهتر است ترانسفر گیربکس جدیدی که خریداری می‌کنید، از یک شرکت معتبر و با سابقه خریداری کنید تا مطمئن شوید کیفیت و عملکرد آن مناسب است. برای اینکه موتور کار کند، گیربکس باید سرعت موتور را به‌سرعت ورودی تبدیل کند. درحالی‌که این کار به‌صورت دستی با گیربکس‌های دستی انجام می‌شود، نیازی به تعویض دنده با گیربکس‌های اتوماتیک نیست.

بنابراین خودرویی با گیربکس اتوماتیک فاقد کلاچ است. اگر اولین باری است که با خودروی دنده‌اتوماتیک رانندگی می‌کنید، مراقب باشید از روی عادت کلاچ را فشار ندهید . در بدترین حالت، به‌طور تصادفی ترمز را فشار می‌دهید و ناگهان به‌شدت ترمز می‌کنید. در خودروهای اتوماتیک معمولاً از مبدل (مبدل گشتاور) به‌عنوان عنصر اتصال بین گیربکس و موتور استفاده می‌شود. این امر گشتاور میل‌لنگ را به گیربکس منتقل می‌کند. سپس تغییر بین گشتاورها یا دنده‌های لازم به‌صورت خودکار انجام می‌شود ایرادات گیربکس اغلب با تکان خوردن وسیله نقلیه در هنگام شتاب گیری از یک پیچ نمایان می‌شوند. علائم دیگر صداهای خراش در حین رانندگی است. کارگاه‌های برند معمولاً تعویض گیربکس را توصیه می‌کنند، حتی اگر امکان تعمیر وجود داشته باشد.

بهتر است در صورت مشاهده نقص در گیربکس خود فوراً به ما مراجعه کنید. با تعمیر جعبه ترانسفر در کارگاه تخصصی ما می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی زیادی کنید. کارکنان آموزش‌دیده ما پس از مشاوره با شما گیربکس، تعویض قطعات معیوب، قطعات فرسوده و آب‌بندی قطعات جدید را بررسی کرده و گیربکس را مطابق با مشخصات سازنده ریست می‌کنند.

اجازه دهید به شما مشاوره رایگان و بدون تعهد بدهیم! ما مطمئن هستیم که می‌توانیم در تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک دشتی ترانسفر گیربکس شمارا در با هزینه کم تعمیر کنیم و در اسرع وقت علل عیب را برطرف کنیم. آیا در مورد تعمیر و نگهداری یا تعمیر گیربکس اتوماتیک خود به دنبال یک مخاطب قابل‌اعتماد و قابل‌اعتماد هستید؟  شما به‌جای مناسب آمده‌اید! با خدمات همه‌جانبه شایسته خود، خدمات فوری و کیفیت اصلی را باقیمت‌های مقرون‌به‌صرفه به شما ارائه می‌دهیم. هدف ما این است که گیربکس اتوماتیک را دوباره تغییر دهیم، زیرا معتقدیم که اصلاً لازم نیست گیربکس اتوماتیک معیوب را با یک گیربکس جدید و بسیار گران‌قیمت جایگزین کنیم.

دشتی
دشتی

آیا گیربکس AT برای خودروهای سنگین مناسب است؟

گیربکس AT برای خودروهای سبک و متوسط بسیار مناسب است، اما برای خودروهای سنگین که بار زیادی را به همراه دارند، ممکن است گیربکس AT مناسب نباشد. در واقع، گیربکس AT برای خودروهایی که به دلیل وزن و بار زیاد، نیاز به قدرت و عملکرد بیشتر دارند، ممکن است با مشکلات مواجه شود.

در خودروهای سنگین، گیربکس دستی یا گیربکس بالتیک بیشتر استفاده می‌شود. این نوع گیربکس‌ها، به دلیل قابلیت کنترل بیشتر و توانایی تحمل بار بیشتر، برای خودروهای سنگین مناسب هستند. همی‌توان گفت که برای خودروهای سنگین، گیربکس دستی با دنباله یا بالتیک، بهترین گزینه است. گیربکس دستی با دنباله به دلیل قابلیت کنترل بیشتر، برای خودروهای سنگین مناسب است. همچنین، گیربکس بالتیک که در واقع یک نوع گیربکس دستی است، با توانایی تحمل بار بیشتر، برای خودروهای سنگین و وزن بالا مناسب است.

به طور کلی، انتخاب گیربکس برای خودرو باید با توجه به وزن، نوع رانندگی و نیازهای خودرو انجام شود. همچنین، عواملی مانند هزینه، مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری نیز باید در انتخاب گیربکس مد نظر قرار گیرند. در صورتی که خودروی سنگینی را می‌خواهید خریداری کنید، بهتر است با کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا بهترین گیربکس برای نیازهای شما انتخاب شود.

 

ما با مهروموم‌ها تجربه، گزینه‌ای ارزان‌قیمت برای تعمیرات اساسی و تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک برای شما ایجاد کرده‌ایم. دانش ما و تجهیزات ما مزیت شماست: گیربکس‌های اتوماتیک شکسته تنها در صورتی تعویض می‌شوند که تعمیر با استفاده از آخرین تجهیزات دیگر امکان‌پذیر نباشد.

امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل گیربکس اتوماتیک یا انجام سرویس های دوره ای گیربکس، با کارشناسان ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

———————————————————

راه های ارتباطی با تعمیرگاه گیربکس دشتی

موبایل (دشتی): ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

اینستاگرام: gearbox_dashti@

کانال آپارات تعمیرگاه گیربکس دشتی

کانال یوتوب تعمیرگاه گیربکس دشتی

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

———————————————————–

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس دشتی، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

هادی دشتی

تعمیر گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای لوکس در این مرکز با ضمانت ۱۲ ماهه انجام می‌شود و کیفیت قطعات استفاده شده برای تعمیر گیربکس خودرو شما تماما درجه یک می‌باشند.

تعمیرگاه گیربکس دشتی بصورت تخصصی فقط در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک فعالیت می‌کند و در صورت نیاز قطعات مورد نیاز برای همکاران در اقصی نقاط ایران ارسال می‌شود.

برای استعلام موجود بودن قطعه مورد نظر تماس بگیرید تا در اولین فرصت با پست به آدرس شما در هر نقطه ای از ایران ارسال شود.

دشتی: ۰۹۱۲۴۰۵۳۱۱۷

آدرس: کرج، جاده ملارد، ورودی سه راه حافظیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *